mandag 14. desember 2009

Litt tanker om blogging

Jeg får ikke sove, så sitter her og surfer litt på bloggene på listen hos Norske Interiørblogger. Når jeg begynte å blogge håpet jeg å få en blogg som var verdig en plass på den lista, for å på den måten få vist den litt frem. Jeg ser nå at min ikke passer inn der nå, og nok heller ikke vil bli en blogg som passer inn der. Jeg har vært i kontakt med de om å få bloggen med, men har valgt å ikke søke. Jeg har ikke midler til å holde meg oppdatert på interiørfronten. Selv om jeg praktiserer gjenbruk og “gjør det selv” som ikke krever fet lommebok, så blir det for sjeldent jeg har mulighet til det til at min blogg vil ha interiør som hovedemne. Det som slår meg når jeg surfer på den lista, er at flere av bloggene der består i hovedsak av googlebilder med noen få ord under. Jeg sitter igjen med inntrykket av at flere slenger inn google på google innlegg for å få opp innlegstelleren på interiør for å bli med på den lista. For meg er det totalt uinteressant, og jeg slutter nok heller å blogge om leserene mine mister interessen, enn å gjøre google blogg ut av den. Ingen kritikk til NIB, jeg synes den sida er super og et kjempebra tiltak! All ære til de. Men jeg skjønner ikke greia med google bloggene. Vil jeg se på interiørbilder fra google, så kan jeg google de opp selv. En blogg skal jo være noe som gjenspeiler stilen hver enkelt har, gjenspeile personene som eier bloggen. Google finnes fra før av, det er ingen behov for mange gjenskapelser av det. En google blogg blir for meg litt “desperat” og uten innhold. Jeg velger hvertfall å heller ha en blogg som gjenspeiler meg, enn å proppe den full av google bilder for å komme med på en liste. For meg ville det ødelagt hele bloggen min. Heller ingen blogg, enn en “tom” google blogg som nærmest skriker “desperat!”.

NIB

Hva er deres tanker rundt dette?

5 kommentarer:

  1. Jeg er ikke helt sikker på hva en googleblogg egentlig er? Huff, mulig det er noe jeg bør vite. Men det jeg vet er at jeg er glad i å følge bloggen din og ønsker å fortsette med det.

    Så gode, snille deg. ikke slutt å skrive. Jeg leser i den hver gang jeg er online og koser meg med den.

    :)

    SvarSlett
  2. Jeg er så hjertens enig med deg! Ta et enkelt eksempel som i går. Luciadagen. De som gjør det enkelt, og upersonlig, legger inn et googlet bildet av lussekatter. Andre baker selv og tar bilde. Det blir mye mer ekte av å legge ut sitt eget på bloggen - om det er lussekatter eller interiør. Helt enig!
    Det som irriterer meg ENDA mer, er når folk googler bilder, og legger de ut på bloggen sin - UTEN å skrive foto:google. Det blir akkurat som om de skulle ha tatt bildet selv.

    Jeg synes bloggen din er koselig akkurat som den er! Forsett slik. :)

    Ha en god uke!

    Klem, cecilie

    SvarSlett
  3. Hei
    Innom for første gang. Enig med deg i at mange baserer nesten hele bloggen sin på bilder fra Google og online reportasjer fra internasjonale magasiner. Personlig liker jeg klart best egenkomponerte innlegg på bloggene. Som du selv sier så passer ikke din blogg i NIB,det er jo derfor du ikke har søkt?! Etter å ha kikket på din koselige blogg så kommer det jo frem at du har mye større interesser for andre ting enn interiør!! Du skriver om små turer,dyrene dine,mat familie og venner. Selv om interiørbloggene har fått mye oppmerksomhet i presse og tv siste tiden så er vel ikke "hverdagsblogger" noe dårligere.
    Til sist vil jeg bare si at jeg ikke er enig med deg i at en ikke kan henge med på interiørblogging hvis man har strammere økonomi. Det er fullt av dem som fikser,innreder,styler og lager ting på et imponerende lavt budsjett så den "unnskyldningen" kjøper jeg ikke :)
    Ett lite tips fra en som liker veldig godt å kikke på blogger men ikke har selv,Pass på så du ikke blir for "sutrete".
    Ha en riktig fin uke
    Trine

    SvarSlett
  4. Nå forstod jeg googleblogg. Tok litt tid;)

    SvarSlett
  5. Hehe.. Har ikke planer om å slutte å blogge så lenge folk leser.Det var jo litt gøy dette her:) Min blogg er mest om dyrene og det daglige, og en liten dæsj interiør. Men hvis alle plutselig slutter å lese her, så slutter jeg heller enn å lage google blogg.

    Som Cecilie skriver, det gjør en hel del å legge ut bilde av sitt eget, selv om det "bare" er lussekatter, enn å finne et på google.

    Inlegget var absolutt ikke et "sutreinnlegg" for at min ikke passer inn der(Det kan faktisk hende den hadde blitt med med og, jeg har ikke fått et nei, men valgte selv å ikke gå videre med søknad), jeg velger jo helt selv hva jeg vil legge ut og ikke. Men jeg synes liksom at en så bra side som NIB burde holdes på linja de har valgt, og ikke bare bli overflod av alt annet, og velger derfor å ikke søke, siden jeg ikke har interiør som hovedemne. Interiør er gøy, men interessen er nok ikke like stor som de med interiøbloggene sin int for det, så jeg koser meg med å lese andres interiørblogger og plukke opp tips der:) Det er bare tanker jeg har gjort meg ang google blogger, siden det begynner å bli en del av de.

    SvarSlett