søndag 6. desember 2009

Brente mandler

Første gangen jeg har prøvd meg på brente mandler. Hadde håpet på annet resultat, så om noen har annen oppskrift å dele, så blir jeg glad:) Her er den jeg brukte:

Du trenger:

250 g mandler
250 g sukker
2.5 dl vann
75 g smør

Fremgangsmåte:

Ha sukker, vann og mandler i en gryte, og la det småkoke til mandlene er tørre og grå(hos meg tok det ca 1.5 time). Rør av og til med en tresleiv. Sukkeret skal bli kornete og hardt, og noe skal ha festet seg på mandlene. Ha så i smøret og la det smelte sammen med sukkeret i ca 10 min. Sukkeret vil da bli som gyllenbrun blank karamell. Rør hele tiden.
Hell så alt over på en bakepapirkledt plate, og skill mandlene litt fra hverandre. Avkjøl.
Brekk mandlene fra hverandre når det har stivnet.

mandler

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar