fredag 12. november 2010

Vinter i anmarsj..

Bjarte - Kopi

Viste seg at denne lille karen hadde rett likevel.. Når jeg så at lille Bjarte var den første til å finne frem vinterdrakten, så var jeg ganske sikker på at han kom til å felle den før den var ferdig satt, for så å sette igjen senere, slik Jørgen(hamster) gjorde sin første vinter. Men neida, et par dager etterpå kom den første snøen! Den ble riktignok ikke liggende, men det snødde! Og siden har det vært kaldt, og perioder med frost. Heretter skal jeg begynne å høre på min vandrende vintervarsler;) Har 4 stk av denne hamsterarten, og utenom en som er helårshvit(hun får bare litt mer grått resten av året), så blir alle helt hvite om vinteren.

 

sau

Herman har allerede fått seg to damer som har startet sin frierferd litt tidligere enn vanlig. Fin “oppvarming” til han skal på jobb for fullt;) Blir spennende å se hvordan lammene etter han blir, når den tid kommer..

 

rosalita

Denne lille frøkna er virkelig noe for seg selv.. Hun ser ut som hun lever opp til shettisers næringsvett til fulle, men sannheten er en ganske annen.. Hun er vant med en litt mer variert vinterdiett hvor både høy og halm inngår. I år ble det dårlig grovforår, dermed ble det bare høy på menyen i vinter. Det var ikke fruen helt med på, og sluttet å spise.. Etter to dager spiste hun fortsatt ikke til min store fortvilelse. Hun er like sprek som alltid, så syk virket hun heller ikke, og ikke er det noe galt med høyet heller.. Heldigvis har jeg snill oppstallør som ville dele sin halm, og da datt maten i henne! Når hun er vant med å få både høy og halm, så ble nok menyen litt ensformig for en kresen ponnifrøken. Så nå er det halmjakt på gang! Har heldigvis sikret meg nok høy, men det hjelper lite når ikke frøken ponni vil spise det.. Samtidig som jeg er glad for å ha mer enn nok høy, så er gir det litt bismak over det og, når jeg vet at andre ikke har nok og det fører til drastiske konsekvenser.. Det lettet en stor byrde fra mine skuldre å bli hjulpet ut med halm så Rosalita begynte å spise igjen, og man vil jo så gjerne hjelpe andre som er i beit. Men samtidig må man sørge for sine egne først, og det er en hel horde til med dyr her som snart kommer hjem og trenger maten..

 

sau2

Tida går fort, og vinteren er over igjen før man aner det, og det blir lysere tider i vente med friskt grønt gress til dyrene. Her skjer det spennende ting til våren. Gården er blitt med i et “inn på tunet” prosjekt i samarbeid med turismen. Gårdene her ute har forskjellige satsningsfelt dyremessig, og utfyller dermed hverandre i forhold til et slikt tilbud. Så dette tror jeg blir bra:) Jeg har for en hel tid siden inngått avtale om å ta imot kopplam til våren og har lenge hatt planer om å skaffe fler kaniner og til våren. Så tidspunktet til å bli med på noe slikt passet jo veldig fint! Eneste “ulempen” er at Dione reiser til bedekking. Selv om jeg gleder meg vilt til føll, så var jo tidspunktet å sende henne bort på litt dårlig.. Menmen.. Forhåpentligvis finner jeg hest og ponni å ha på foravtale så hestene og blir flere. Nå blir tida godt brukt til å bli klare for en ny vinter med skikkelig vinter(vi bruker ikke ha skikkelig vinter med snø til vanlig), for så å sette i gang alle forberedelser til våren.  I mellomtida koser jeg meg med mørke kvelder, fyr i ovnen, og uvær som raser på utsida!

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar