onsdag 17. november 2010

Puss, så får du en suss…

max4

"Puss, puss, så får du en suss,

puss, så får du en suss.

Hver eneste tann

  med børste og vann.

Puss så får du en suss."

 

Det er ikke bare vår egen munn det er viktig å passe på, hunden kan og få lidelser i munnen. Plakk og tannstein kan føre til tannkjøttbetennelse, og det kan bli så ille at tennene løsner. Ved tannsykdom kan bakterier fra munnen komme inn i hundens blodomløp og spres til andre organer som hjerte, lever og nyrer, og forårsake sykdom der.

Max har heldigvis lite problemer med munnen, men en god tannpuss har aldri skadet noen. Tannkremen synes han smaker baijs(!), men ellers har han ikke stort imot tannpuss. Hva man forer på kan og ha betydning for tennene, så det nytter ikke bare å pusse tennene og spise “lørdagsgodt/mat” hver dag;) (Max får selvfølgelig ikke lørdagsgodt. Er billedlig talt)

Skjermbilde2

Denne lille karen er jeg veldig bekymret for om dagen. Varmepumpa frøs en dag jeg var borte, og det er omtrent krise for disse små. Jørgen har trolig fått lungebetennelse pga det(medisinen var han ikke særlig begeistret for, reaksjonen hans tilsvarer nok mange stygge ord). Utenom pipinga når han puster og at han puster tyngre enn vanlig, så er han helt pigg, så jeg håper virkelig at medisinen virker!! Med de små er det ikke godt å si hvordan det vil gå.. Så til alle dere med smådyr; ikke stol på varmepumpa! Selv om ikke det er så kaldt at du tror pumpa vil fryse, så kan den fryse likevel, og det kan gi fatale følger. Heretter går jeg aldri fra med kun pumpa på. Det kommer alltid til å stå på en thermostatstyrt ovn inne hos hamsterene når jeg skal bort.

rosalita

Heldigvis ordnet det seg greit med å få tak i halm, så nå har jeg glade hester om dagen:) Selger hadde mer å selge av forskjellige fortyper, så da fikk det lettet litt på samvittigheten min og når jeg kunne videreformidle at det var mat å få tak i til dyrene som så sårt trengte det = Flere glade dyr om dagen;)

 

 

1 kommentar:

  1. Hahahaha! Herlige bilder! Lykke til med div. behandlinger. Omsorg og pleie er tingen, you know;)

    Annel

    SvarSlett