tirsdag 7. september 2010

Ny frisk!

Etter en lang bloggpause går jeg på med nytt mot! Den forrige dataen er pensjonert etter et litt for kort, men flittig liv i tjeneste. Nå er ny data klar for å gjøre en innsats;) Det vil nok bli noen forandringer her på bloggen. Innleggene vil nok ikke komme like ofte, og det vil nok være mest om livet på gården, og kun en svært liten dæsj om hjem. Interiør er morro, men jeg liker best å lese om det selv, ikke skrive om det. Hehe..

Ellers har det skjedd litt her siden sist. Jeg er blitt produsent på sau, og flokken blir stadig utvidet. Desverre hender det jo at ikke alle kan leve opp, så noen må jo desverre gå. Lille Olai ble syk igjen, og vi syntes han hadde kjempet nok og hadde fått erfare at ikke livet bare var en kamp, men og kunne være fint. Så han sovnet stille inn her hjemme på gården og dro til de evige beitemarker. Grabban og Ålgardt nådde ikke helt opp. Selv med god stamme er det ikke alle som blir stjerner, så de måtte jeg og si farvel til. Selv om flokken desverre mistet noen medlemmer i år, så fikk de og et nytt medlem, vakre lille Mirabell. Hun har og hatt en tøff start på livet, men har hele veien vært en fighter! Hun er virkelig spesiell, og jeg er svært knyttet til henne.

DSC00929
Mirabell ♥

 

Det har og kommet kaniner her på gården. 3 herlige dvergveddere! Forhåpentligvis blir det herlige små kaninunger hoppende rundt her etterhvert.

DSC01658 modified
Kåre og Gerd (begge øyene til Kåre er vakkert skinnende lyseblå)

DSC01682
Erna

 

På hestefronten har det og skjedd litt. Dione har vært på utstilling og hatt bruksprøve. Synes bruksprøven er viktig å få med seg. Viktig at de blir gode bruksponnier og ikke bare pene å se på;) Utstillinga gikk over all forventing. Visste at ponnien var god, men dommeren var fryktelig streng(og det er jo bare positivt) og jeg hadde derfor ikke forventet god bedømmelse siden hun var litt i feriemodus i fasongen siden jeg skadet meg 2 uker før.

Utstilling Lyngdal 2010
Vi er fremme for å få bedømmelsen.. Fotograf: Monica Andreassen

I helhet fikk Dione: 9 for eksteriør, 9 for lynnet, 9 for bruksprøven og beste shettis! Gjett om vi er godt fornøyde?!?:D Gleder meg alt til neste gang hun skal i ringen! Håper å få begge ponniene med på nyttårsshowet. Sommeren 2011 blir det hingst, og så blir det å stille med føll. Frem til da håper jeg å å få stilt begge ponniene på diverse show. Fra før av har Dione gull og champion. Rosalita er ikke stilt før, men har en god stamme, så det blir veldig spennende:)

Kjøreprøven2010_2

Siden jeg skadet meg kunne jeg ikke ta kjøreprøven selv, og min gode venninde Elin steppet inn som kusk i hui og hast. Hun viste henne og i ringen til første mønstring, og var med i hallen og hjalp med løsmønstring. Ridehallen har ganske stort areal å dekke når man skal løsmønstre så liten ponni i galopp, med skadet ben og påfølgende dårlig kondis etter 2 uker i ro. Stor takk til Elin som var med å gjorde dette mulig!:D Dagen etter utstillinga reiste Dione til proff trening. Blir spennende å få henne hjem igjen!

 

Svarten har og fått utvidet horisonten litt. Etter flere år med kun ridning fant vi frem vogna og ble med på kjørekurs med Olaf Nyby for å finne frem gamle kunster. Det gikk over all forventing, og Svarten er jo så god kjørehest! Bare jeg gjorde det riktig, så gjorde han alt han ble bedt om.

kurs13
Olaf og Terje kjører Svarten.

Var utrolig morro å se proffe folk kjøre han. Han er en uslepen diamant innen kjøring, det gjelder bare å slipe frem diamanten;) Ny flott 4hjulsvogn er innkjøpt, og det er ikke langt unna at han er klar for å bruke den.

 

(Beklager om det er litt skrivefeil her og der. Programmet kludret seg til så jeg ikke fikk rettet opp feilene:s)

Håper alle har hatt en strålende sommer!

2 kommentarer:

  1. Kjempebra resultat for Dione. Herlig venninne som stiller for deg pga skaden. Stå på!!

    Annel

    SvarSlett
  2. Gratulerer med flotte resultat!
    Og masse lykke til med saueholdet - spennende! :)

    SvarSlett